روایتی از شهادت شاهچراغ / بیعت مردم با امام رضا (ع) با خطبه احمد بن موسی (ع)
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۷۹۲۴
احمد فرزند موسی بن جعفر علیهالسلام همواره مورد تکریم ائمه علیهمالسلام قرار داشت و طی خطبهای از امامت برادرش امام رضا علیهالسلام دفاع کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هفدهم رجب سالروز شهادت احمد فرزند موسی بن جعفر علیهالسلام مشهور به «شاهچراغ» است. وی فرزند ارشد امام کاظم علیهالسلام و مادر گرامیشان اُم احمد است؛ بانویی که مورد تکریم و اعتماد ائمه علیهمالسلام قرار داشت و محرم اسرار همسرشان امام کاظم علیهالسلام بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جناب احمد بن موسی از چنین مادری متولد شد و خود نیز جایگاه ویژهای نزد عترت داشت. شیخ مفید در کتاب «الإرشاد» خود، زمانی که از فرزندان امام کاظم علیهالسلام نام میبرد و به معرفی مختصر ایشان میپردازد، از او به بزرگی یاد کرده، مینویسد «کَانَ أَحْمَدُ بْنُ مُوسَى کَرِیماً جَلِیلًا وَرِعاً وَ کَانَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع یُحِبُّهُ وَ یُقَدِّمُهُ وَ وَهَبَ لَهُ ضَیْعَتَهُ الْمَعْرُوفَةَ بِالْیَسِیرَةِ وَ یُقَالُ إِنَ أَحْمَدَ بْنَ مُوسَى رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ أَعْتَقَ أَلْفَ مَمْلُوکٍ.» یعنی «احمد بن موسی فردی کریمالنفس، جلیل القدر و پرهیزکار بود که پدرش او را دوست داشت و بر دیگر فرزندان مقدم میکرد. امام کاظم علیهالسلام مزرعه خویش را که به «یسیره» معروف بود به او بخشید و احمد بن موسی بن جعفر هزار بنده را آزاد کرد.» و در فراز دیگری اشاره دارد اسماعیل فرزند موسى بن جعفر میگفت: پدرم با فرزندان خود از مدینه بسوى برخى از املاک خود بیرون رفت و اسماعیل نام آن ملک را برد، اما یحیى (جد حسن بن محمد راوى حدیث) نام آن را فراموش کرد. اسماعیل گوید: ما در آنجا بودیم و با احمد بن موسى بیست تن از خدم و حشم پدرم بودند که اگر احمد برمیخاست آنان با او برمیخاستند و اگر احمد بر جاى مینشست، آنان نیز با او مینشستند (و خلاصه به فرمان و پیرو او بودند) و از آن گذشته پدرم نیز پیوسته نگاهش به او بود و از او غفلت نداشت. (الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص244 و 245)
اما پس از شهادت امام رضا علیهالسلام سادهلوحان و منافقان فتنهای دیگر را پیش گرفتند و با ادعای این مسئله که امام رضا علیهلسلام وصیت به احمد بن موسی مبنی بر امامتش کرد، بر صِغر سن امام محمد تقى استدلال کردند و گفتند که جایز نیست امام طفل باشد و به سن بلوغ نرسیده باشد؛ لذا جلوی منزل "اماحمد" اجتماع کردند و احمد بن موسی با صراحت اعلام کرد: «آن چنان که شما در بیعت من هستید، من در بیعت برادرم علی بن موسی الرضا هستم و او ولیّ خدا، پیشوا و جانشین پس از پدرم است. سپس همگان با علی بن موسی علیهالسلام بیعت کردند و امام رضا در حق برادرش دعا کرد؛ أیها الناس کما أنکم جمیعا فی بیعتی فإنی فی بیعة أخی علی بن موسى الرضا و اعلموا أنه الإمام و الخلیفة من بعد أبی و هو ولی الله و الفرض علی و علیکم من الله و رسوله طاعته بکل ما یأمرنا.» (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج48، ص 308)
علامه مجلسی ادامه میدهد در زمان مأمون با هدف هجرت بهسوی امام رضا علیهالسلام با گروهى قصد طوس کرد. وقتى "قتلغ خان" فرمانرواى شیراز از طرف مأمون این جریان را شنید، با قصد جلوگیری از حرکت او وارد عمل شد و در محلى بنام "خان زینان" که هشت فرسخ از شیراز فاصله داشت با احمد بن موسی روبرو شد. بین دو طرف جنگ درگرفت؛ یکى از سپاهیان قتلغ گفت: اگر منظور شما رسیدن خدمت رضا است او از دنیا رفته است. اطرافیان احمد که این حرف را شنیدند، از گردش پراکنده شدند. با او جز چند نفر از بستگان و برادرانش باقى نماند. وقتى امکان بازگشت برایش نبود، به جانب شیراز رهسپار شد. مخالفان او را تعقیب کردند و در محلى که دفن شده او را به شهادت رساندند.
سیره امام کاظم(ع) در اقامه عزای دهه اول محرمصفبندی 3 جریان فکریِ عصر امام کاظم (ع) مقابل باورهای شیعیانتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: امام رضا ع امام موسی کاظم ع امام رضا ع امام موسی کاظم ع امام کاظم علیه السلام امام رضا علیه احمد بن موسی امام کاظم ع امام رضا ع بن جعفر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۷۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) علوم الهی را بسط داد و انسانهای شایستهای را تربیت کرد
به گزارش خبرنگار حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین علی خورشیدی امام جمعه بیجار در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این شهرستان ضمن دعوت همگی به رعایت تقوا و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری، با اشاره به اهمیت درباره تعلیم و تربیت؛ اظهار داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه بقره آیه ۱۵۱ میفرماید «كَما أَرسَلنا فيكُم رَسولًا مِنكُم يَتلو عَلَيكُم آياتِنا وَيُزَكّيكُم وَيُعَلِّمُكُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَيُعَلِّمُكُم ما لَم تَكونوا تَعلَمونَ» در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که همواره آیات ما را بر شما میخواند و شما را از هر نوع آلودگی ظاهری و باطنی پاک و پاکیزه میکند و کتاب و حکمت به شما میآموزد و آنچه را نمیدانستید به شما تعلیم میدهد، لذا یکی از اهداف بعثت انبیا تعلیم و تربیت بندگان بوده است.
وی با بیان اینکه تکامل وجودی انسان جز با علم و عمل حاصل نمیشود، تصریح کرد: پیامبران هم خرد و بینش انسانها را رشد میدهد و هم عمل او را به درستی پرورش داده و متناسب با بینش صحیح و حق پرورش میدهند.
حجت الاسلام خورشیدی عنوان کرد: از آیه ۱۵۱ سوره بقره این گونه استفاده میشود که گام اول در هدایت انبیا نمایاندن آیات و نشانههای الهی به بندگان است تا زمینه تربیت اخلاقی فراهم شود و سپس دستورات دینی و راه فرزانگی و حکمت به آنان آموخته شود.
امام صادق علیه السلام علوم الهی را بسط و انسانهای شایستهای را تربیت نمود
امام جمعه بیجار یادآور شد: امام صادق علیه السلام میفرماید: خداوند پیامبران را مژده رسان و بیم دهنده مبعوث نمود تا بندگان پروردگار بشناسند؛ آیه شریفه 151 سوره بقره چند پیام مهم دارد که اولاً رهبری موفق است که از خود مردم در میان مردم و همزبان مردم باشد پیام دوم اینکه تزکیه بر تعلیم مقدم است پیام سوم آموزش دین محور اصلی است و آموزشهای دیگر در مراحل بعدی است پیام چهارم انسان برای شناخت بسیاری از حقایق نیازمند وحی است.
وی شهادت امام صادق علیه السلام را محضر امام زمان ارواحنا فداه و رهبر فرزانه انقلاب و همه محبین و دوستداران حضرت تسلیت عرض گفت و افزود: از شاخصترین ویژگی عصر ولایت و امامت امام صادق علیه السلام تولید علوم الهی بود که بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام تعمداً و غفلتاً از بین رفته بود.
حجت الاسلام خورشیدی بیان داشت: امام صادق علیه السلام علوم الهی را بسط و انسانهای شایستهای را تربیت نمود؛ حضرت در یک حدیث شاخص و مهمی که بیانگرحال و روز الان ماست میفرماید: گرانی قیمتها اخلاق و رفتار مردم را نامطلوب میسازد امانتداری را از بین میبرد و مردم مسلمان را از فشار و سختی به سطوح میآورد؛ این روایت سه جنبه مهم برای حیات اجتماعی را خاطرنشان میسازد اول اخلاق اجتماعی مردم را تغییر میدهد اگر قدرت خرید مردم پایین باشد و پدیده گرانی رفتار اقشار جامعه را عوض میکند دوم گرانیها امانتداری را از بین میبرد در فرهنگ روایی امانت داری معنای وسیعی دارد یکی از مصادیق امانتداری رعایت حقوق اجتماعی است نقطه مقابل امانت خیانت است سومین پیامد خطرناک گرانی در جامعه این است که مردم را از فشار و سختی به سطوح میآورد افکار عمومی تحریک پذیر میشود و اعصاب جامعه به هم میریزد دولتمردان باید به فکر مردم باشند به فکر معیشت مردم باشند.
جنگ ترکیبی دشمن یک رویداد با برنامه بلند مدت است
امام جمعه بیجار با اشاره به جنگ ترکیبی دشمن متذکر شد: مطالب و گفتاری درباره عفاف و حجاب که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک چالش تحمیلی است، دشمن تمام قد برای نجات منافع خود در امت اسلام و بخصوص ایران اسلامی به مقوله حجاب حمله کرده است، فتنه و جنگ ترکیبی یک رخداد اتفاقی نیست، بلکه یک رویداد با برنامه حداقل ۱۰ ساله بود که از دهه ۹۰ شروع کرده و رهبر معظم انقلاب مدتها قبل هشدارهای لازم را داده بودند.
وی اضافه کرد: تمدن منحط غربی دو نوع تهاجم فرهنگی دارد یکی تهاجم فرهنگی خارج از تمدن خودش و دوم تهاجم فرهنگی داخلی غرب به جامعه زنان خودش هم شبیه خون فرهنگی انحطاط برهنگی و آسیبهای اجتماعی خسته شدند موجی از حجابخواهی در غرب به واقعیت تبدیل شده و حجاب را پناهگاه خود میدانند اما دولت فرانسه و غرب و سرمایهداران قانون منع حجاب تصویب کردند و از ورود دختران محجبه به مدارس جلوگیری میکنند مثل همیشه از مردم خانوادهها میخواهند نسبت به این موضوع حساس باشند.
اردیبهشت، ماه نکوداشت علم و فرهنگ است
حجت الاسلام خورشیدی در پایان خاطرنشان کرد: اردیبهشت، ماه نکوداشت علم و فرهنگ است بهترین فرصت و ایام برای احترام معلم و عالم است؛ حضرت علی علیه السلام میفرماید: هرکه دانشمندی را احترام کند خدا را احترام کرده است این موضوع دارای دو محور است اول گرامی داشت اهل علم که پیامبر مکرم اسلام میفرماید هر که به استقبال دانشمندان رود مرا استقبال کرده است؛ دوم برتری جایگاه و موقعیت عالمان است بر عابدان و حکمت برتری در این است که شیطان در میان مردم بدعت میگذارد و دانشمندان به آن پی میبرند اما عابد سرگرم عبادت خود است به بدعت توجهی ندارد.
انتهای پیام/